Naar hoofdcontent

25-3-2025

Reizigers geven Qbuzz een 7,9

Reizigers beoordelen hun reis met Qbuzz in 2024 gemiddeld met een 7,9, zo blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Dit ligt boven het landelijk gemiddelde van 7,8.

Reizigers beoordelen hun reis met Qbuzz in 2024 gemiddeld met een 7,9, zo blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. Dit ligt boven het landelijk gemiddelde van 7,8. Ondanks sector brede uitdagingen zoals personeelstekorten en ziekteverzuim, blijft de waardering voor Qbuzz onverminderd hoog. 

“Deze mooie score is een erkenning voor het harde werk van onze collega’s, die zich dagelijks inzetten om reizigers vlot en comfortabel op hun bestemming te brengen. Bij Qbuzz draait het om vooruitgang: elke dag werken we aan vanzelfsprekende verbindingen", aldus Rich Singh, Senior Manager Marketing en Reizen bij Qbuzz. 

Sterke scores in alle regio’s 
 
Groningen & Drenthe – 8,0 (2023: 7,9) 
Duidelijke reisinformatie loont. Dankzij verbeterde communicatie via 9292, vereenvoudigde berichten en WhatsApp-updates geven reizigers een nog hoger rapportcijfer. 

Utrecht (U-OV) – 7,9 (stabiel) 
De klantvriendelijkheid van U-OV tram- en buschauffeurs werd opnieuw beoordeeld met ruim een 8. Een mooi compliment voor Qbuzz collega's die zich elke dag inzetten voor de reiziger. Vooral het reizen met de tram (8,0) blijft populair. 

Drechtsteden, Molenlanden & Gorinchem (DMG) – 7,9 (stabiel) 
890 reizigers beoordeelden de dienstverlening als positief. De MerwedeLingelijn steeg van 7,5 naar 7,7. De invoering van OVpay maakt betalen makkelijker en verbetert de reiservaring. 

Friesland (sinds 15 dec. 2024) 
De eerste resultaten zijn veelbelovend: rituitval is gedaald tot onder de norm van 0,2%. Qbuzz zet nu de volgende stap: het realiseren van stabiele en betrouwbare dienstverlening voor de toekomst. 

Zuid-Holland Noord (sinds 15 dec. 2024) 
Met de instroom van nieuwe bussen en een stabielere dienstverlening werkt Qbuzz aan een sterke, betrouwbare en vanzelfsprekende verbinding voor reizigers én medewerkers. 

Over het onderzoek 
De OV-Klantenbarometer is een onafhankelijk reizigerstevredenheidsonderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O in opdracht van CROW. In 2024 vulden 108.122 reizigers de enquête in, een respons van 30%.